Termografi

  • Tror du, at der mangler isolering i din bolig?
  • Virker det som om, at din bolig er utæt? 

Få svar på dine spørgsmål med en termografisk undersøgelse

Hvad er termografi?

Termografi er en målemetode, der ved hjælp af et infrarødt kamera registrerer temperaturforskelle i bygninger. Metoden tager udgangspunkt i, at alle overflader udsender en infrarød stråling, der ikke kan opfattes af det menneskelige øje.

Når strålingen ses igennem et termisk kamera, skiller varme genstande og overflader sig ud mod køligere baggrunde. Dette gør det muligt at se overfladens temperatur med det blotte øje.

En termografisk undersøgelse kan ikke dokumentere et varmetab direkte, men er et godt værktøj til at undersøge en bygnings konstruktion og opdage utætheder, kolde overflader, kuldebroer, manglende isolering samt fugt- og vandskader, der er stærke indikatorer for varmetab.

Termografi kan på den måde hjælpe med at finde årsagen til varmetab og træk i bygningen. Dermed får du mulighed for at udbedre skaderne, hvilket både giver en lavere varmeregning, et bedre indeklima og en bedre lydisolering.

Det kræver erfaring at tolke billederne fra termograferingen. Derfor kan det ikke anbefales at leje et termografikamera og foretage undersøgelsen selv.

Hvad kan termografi bruges til?

Termografi kan bruges til at opdage utætheder og lækager samt afdække trækproblemer og manglende isolering i bygningen. En termografisk undersøgelse kan på den måde anvendes til at foretage energiforbedringer til at sikre et bedre indeklima og et mindre varmetab.

Den termografiske undersøgelse viser, om:

  • der er utætheder (typisk ved stikkontakter, skorstenen, klimaskærmen og dampspærren), som kan give problemer med råd og svamp
  • der er kuldebroer, linjetab og transmissionstab
  • der er kolde overflader, hvor der kan dannes kondens, som dermed kan give problemer med skimmelsvamp
  • gulvvarmeslanger ligger rigtigt, så varmen fordeles bedst muligt
  • elinstallationer er udført korrekt, så de ikke bliver overophedede
  • du har eller har haft mår eller rotter på loftet, som har ødelagt isoleringen

Termografering kan med fordel også benyttes til at finde skjulte installationer som ventilationsrør og gulvvarme uden at skulle nedbryde selve konstruktionen. Det kræver selvfølgelig, at disse installationer er varme, ellers vil en termografisk undersøgelse ikke afsløre dem.

Elteknikere bruger desuden termografi til at finde overophedede elledninger og -tavler. El-termografi forudsætter certificering af Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut.

Kontakt os for en uforpligtende snak

Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.
I hverdage mellem kl. 9-15 eller inden for 24 timer.


Høj kundetilfredshed
TrustScore på 4,6. Kunderne vurderer vi leverer en fremragende ydelse.
Høj kvalitet
Vi lever op til byggeriets kvalitetskontrol og yder professionel og uvildig rådgivning.
Hurtig levering
Vi kontakter dig inden for 24 timer og kommer ud til dig inden for 5 hverdage.

Få et uforpligtende tilbud indenfor 24 timer

Hvad er kuldebroer og hvordan behandler jeg dem?

En kuldebro er et sted, hvor kulden kan trænge ind udefra gennem husets konstruktioner. Kuldebroer er problematiske, da de kan lede til varmetab og resultere i et øget energiforbrug. Derfor er det vigtigt at gøre noget ved dem.

En kuldebro kan fx opstå steder, hvor materialer har direkte forbindelse fra husets yderside til husets inderside, så kulden kan transporteres gennem materialet.

Kuldebroer ses typisk i huse, hvor en muret ydervæg møder et vindue. Her er den afsluttende mursten op til et vindue ofte sat på tværs mellem ydervæg og indervæg. Det skaber en kuldebro omkring vinduet, som fremgår af termografien.

Når du ved, at huset har kuldebroer ved vinduet, kan du gøre noget ved det. I forbindelse med at du skifter et vindue, kan du skære i den sten, 

der ligger på tværs, så du kan indsætte den manglende isolering.

Allerede på nuværende tidspunkt har du minimeret kuldebroen så meget, at du ville kunne mærke en forskel på dit indeklima og din varmeregning.

En kuldebro kan også opstå, hvis et isoleringsarbejde ikke er udført omhyggeligt. Isoleringen kan ligge forkert inde i en hulmur eller kan være sunket sammen. Det kan du ikke se, da isoleringen er skjult inde i hulmuren. Med en termografisk undersøgelse kan du se, om hulmursisoleringen ligger, som den skal, og om den isolerer tilstrækkeligt.

De termografiske billeder kan også vise, hvor du med fordel kan efterisolere for at forbedre dit indeklima og nedsætte dit energiforbrug.

Derfor skal du vælge Botjek

Vi har høj kundetilfredshed


Som kunde møder du altid dedikerede og ansvarlige medarbejdere, hvor fagligheden er i fokus. Vi holder, hvad vi lover og lægger stor vægt på at være nærværende.

Vi leverer kvalitetsprodukter


Botjek er DS/EN ISO 9001 certificeret og vi lever op til en lang række krav fra byggeriets kvalitetskontrol. Vi leverer kvalitetsløsninger til vores kunder – og det er vi stolte af.

Vi rykker hurtigt ud


Når du bestiller en rapport hos Botjek, så kontakter vi dig altid indenfor 24 timer. Vi rykker ud indenfor 5 dage og du har dine rapporter klar indenfor 48 timer.

Forudsætninger for god bygningstermografi

Temperaturforskellen mellem inde og ude bør ikke være under 10 grader. I Danmark betyder det i praksis, at målingen kun kan udføres fra november til april, medmindre du sætter ekstra varme på indenfor og dermed får en større temperaturforskel.

Termograferingen skal helst udføres i overskyet vejr, da boligens overflader bliver varmet op af solen og dermed giver ukorrekte målinger. Når solen varmer boligens overflader op, er det næsten umuligt at se, hvor varmen trænger ud. Det er også vigtigt, at det er stille vejr, da blæst kan forstyrre kameraet.

Man kan vælge at foretage termograferingen indefra, så man ikke er så bundet af vejret, men temperaturforskellen skal stadig være mindst 10 grader. Foretager man fotograferingen indefra, kan man måske ikke få sokkel og det øverste af væggen med.

Benyttes termografi til lokalisering af utætheder i bygninger, skal der være en trykforskel mellem ude og inde på mindst 5 Pa. For at tydeliggøre utætheder kan der laves en tæthedsprøve (Blower door test), som sikrer en konstant luftstrøm gennem klimaskærmen på op til 50 Pa.

Det siger vores kunder om os

"Fantastisk kompetente og behagelige eksperter til såvel tilstandsrapport, energimærke samt elinstallationsrapport. Bedre repræsentanter til disse opgaver kunne jeg ikke ønske mig. Super tilfredshed herfra med tusinde tak."

Erling Bo - 30-03-2022

"De 2 konsulenter der foretog analyse og skrev rapport var utroligt behagelige mennesker. Begge var punktlige, hjælpsomme, venlige, forklarende - både under undersøgelsen og ved gennemgang af rapporter, - og med god humoristisk sans var besøget både lærerigt og nemt."

Alan K Hueg - 30-03-2022

"Vi har fået lavet tre rapporter hos jer, af tre fagligt dygtige konsulenter, som samtidigt var yderst behagelige at være sammen med. I må have en god ansættelsespolitik, siden det er lykkes jer at ansætte så gode medarbejdere."

John Ib - 30-03-2022

"Professionelt, alle aftaler blev overholdt, sympatiske og hjælpsomme medarbejdere hele vejen."

Helle Søgaard - 31-03-2022

"Seriøs gennemgang af ejendommen med gode svar på de fejl, der blev konstateret. Behagelige mennesker at have besøg af."

Steen Dahlgaard - 31-03-2022

"Grundig gennemgang af huset. Ordentlig, venlig og seriøs tilgang. Fin og reel tilbagemelding efter tilstandsrapporten var gennemført."

Ingrid Tast - 31-03-2022

"Super service fra start til slut med tilstandsrapporten, både fra jer på kontoret og til dem der var ude i huset at lave rapporten. Så super god oplevelse."

Lars Larsen - 30-03-2022

"Meget behagelige og kompetente konsulenter, der viste stor respekt for vores ejendom på en tillidsvækkende måde."

Hanne - 30-03-2022

"Konsulenten optrådte professionelt og kundevenligt. Han var god til at forklare sig og det gav en tryghed."

Eva Søndberg - 30-03-2022

"Sød og rar medarbejder som har været hos os 2 gange, punktlig og påpasselig. Alt i alt en rigtig god oplevelse, får de bedste anbefalinger herfra."

Trine Støttrup Holmberg - 30-03-2022

"Rigtig venlig og behagelig service lige fra første kontakt med jeres kontor og helt frem til begge konsulenter havde været på ejendommen. Mine bedste anbefalinger sendes jeres vej."

Astrid Barslund - 30-03-2022

"Jeg er bare så positiv overrasket over hele forløbet! Vi havde brug for alle rapporter lynhurtig og vi fik dem på 4 dage! Konsulenterne var så imødekommende, professionelle og rare at byde indenfor i ens hjem! Bare en helt igennem fantastisk oplevelse."

Jeanette Kjær - 23-01-2021

"I har leveret en hurtig og yderst professionel service, hvor jeg fik rigtig gode forklaringer på mine spørgsmål - og hvor jeg for det meste faktisk ikke behøvede at spørge. Jeres konsulenter kom selv med den relevante information og forklaring. Verdensklasse - og derfor er I allerede anbefalet til en god ven."

Ole, Ølstykke - 11-02-2021

"Jeg fik bare en god fornemmelse af professionalisme, og at de bygningssagkyndige var til at snakke med, og de var gode til at forklare, hvorfor det ene og hvorfor det andet - og om udbedringer overhovedet ville kunne indtjene sig."

Lars Rud - 09-02-2021

"Kort tid fra bestilling til besigtigelse af huset. Hurtig aflevering af rapport efter besigtigelse. Kommer til tiden. God info inden besøg på mail samt ved ankomst."

Morten Smith - 16-01-2021

"To super behagelige konsulenter. Vores varmeste tak og anbefalinger af Lars og Thomas fra Botjek. Virkelig en god oplevelse og håber at den gode tilbagemelding kommer til dem. MEGET behagelige fyre!!"

Anette og Peter - 28-02-2021

"Kort og godt blev aftaler indgået hurtig - aftaler blev overholdt - kommunikationen var klar og tydelig."

Per Bonnichsen - 18-01-2021

"God, hurtig, professionel og effektiv håndtering, og meget hurtig til at lave rapporterne - de kom samme dag."

Anette & Jan Seerup - 11-02-2021

"Utroligt venlige personer, der kom ud til os. Og de havde virkelig styr på tingene og var meget grundige."

Susanne Isaksen - 12-02-2021

"De to der var her, var rigtigt flinke og hjælpsomme. Deres rapporter gav et realistisk billede af vores hus. De gav os også nogle gode råd."

Maria Søgaard - 01-03-2021

"Professionelle, kompetente, empatiske og effektive personer, der udførte tilstands- og elrapporter."

Hanne og Erik Ravn - 09-02-2021

"Jeres konsulent arbejdede professionelt. Han forklarede hvad han lavede og svarede fyldestgørende på vore spørgsmål."

Jørgen Kristensen - 21-01-2021

"Botjek var fra start til slut informative, ordholden og professionelle i alt, hvad Botjek foretog sig."

Elin Fogh Melvang - 28-01-2021

"Alle aftaler overholdt. Kom til tiden. God gennemgang efter besøg med mundtlige kommentarer på gule og røde markeringer."

Ole Taankvist - 09-02-2021

"Det at få undersøgt og "bedømt" ens ejendom kan godt være lidt betænkeligt, men vi oplevede ikke noget negativt. Det hele foregik fornuftigt roligt og blev gjort grundigt, så vi er godt tilfredse."

Hans Peter Phillip - 25-02-2021

"Seriøse, venlige og informative konsulenter. Vi følte os meget trygge i processen. Kan kun sige positive ting om "vores" to konsulenter."

Jørn Fritz - 29-01-2021

"Byggeteknikeren var meget positiv og venlig samt gav sig tid til at forklare emner på boligen på en let forståelig måde."

Steen Pøhlsgaard - 20-01-2021

"Super hurtig behandling og meget venlig og ordentlig hjælp i forhold til diverse dokumenter."

Tine Agerskov - 01-03-2021

"Alt i alt en god oplevelse med tilstandsrapport og el-rapport. Professionelle og flinke folk og en god dialog om, hvad der skulle laves."

Ole Pedersen - 22-01-2021

"Syntes bare at I er så hjælpsomme, selvom det sikkert er "dumme" spørgsmål, der stilles. Desuden føler jeg at I har styr på det, og IKKE springer over hvor gærdet er lavest. Man føler sig godt behandlet og tryg i jeres hænder."

John Benny - 26-01-2021

"Det var en god oplevelse - også fordi vi ikke har prøvet det før. Han gik stille og roligt rundt og var god til at besvare vores spørgsmål til de forskellige ting."

Frank Vinther - 18-02-2021

"Jeg var her selv og er selv faglært. Synes de 2 personer var meget kompetente og vi fik en god snak om tingene."

Peter Madsen Greve - 19-01-2021

"Meget kompetent medarbejder, som gav sig tid til at forklare og som var venlig og respektfuld under sit besøg. Det fremstår som et seriøst foretagende, hvor man kan have tillid til det arbejde, der udføres. Det gælder også omvendt når man så skal købe nyt hus. At man ved tingene er grundigt gennemgået."

Marlene Gudmann - 02-02-2021

"Meget professionelt personale, der var super grundige i gennemgangen af huset. Og så var de søde og venlige. Prisen var god. Vil give dem mine varmeste anbefalinger."

Stine og Jacob - 06-02-2021

"Den byggesagkyndige var meget behagelig og professionel under sit besøg. Han forklarede fint manglerne."

Rasmus Andersen - 25-02-2021

"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."

Sanne Boiskau - 01-02-2020

"En saglig og faglig god oplevelse."

Anders Kyllingsbæk - 07-02-2020

"Professionelt forløb med de berørte parter."

Henrik Walter - 06-02-2020

"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."

Lone Høhrmann - 22-03-2020

"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."

Bent Hansen - 23-02-2020

"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."

Ingelise Holmsgaard - 14-02-2020

"Vores oplevelse er, at det blev udført meget professionelt, og med en virkelig god forklaring på skaderne. Ligeledes følte vi os trygge i, hvilke skader som vi skal udbedre, og hvilke vi ikke behøver inden salget."

Marice Charlotte - 03-06-2020

"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."

Aase Louise - 05-02-2020

"Flinke folk med stor faglig viden."

Frank Blicher - 22-02-2020

"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."

Mette Lundegaard - 06-02-2020

"Jeg blev kontaktet hurtigt. Det var muligt at I selv hentede nøgle ved mægler, så jeg ikke behøvede være på adressen. 4 timer efter sidste planlagte tid modtog jeg alle 3 rapporter, det kalder jeg hurtig og effektiv service.

Pia Jeppesen - 06-06-2020

"Utroligt flinke og effektive konsulenter med godt humør, og havde man spørgsmål fik man et godt og forståeligt svar man kunne bruge til noget."

Anton Peter - 24-05-2020

"Fin forklaring inden udarbejdelsen og fyldestgørende information efterfølgende. Behagelig personlighed."

Maja Nørdrup - 05-06-2020

"En meget personlig og behagelig kontakt med fornuftige forklaringer til bedømmelserne, samt med anvisning til løsninger på problemerne."

Erik Toft Jensen - 13-06-2020

"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."

Sidsel Grønn - 29-01-2020

"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."

Kristian, Hillerød - 10-02-2020

"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."

Inge Nørgaard - 29-01-2020

"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."

Maria Wivel - 18-02-2020

"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."

Christina Milbrat - 13-02-2020

"Ukompliceret proces, hurtig rapportering, fin udnyttelse af digitale muligheder."

Svend Mertz - 05-06-2020

"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."

Søren Bo Husum - 25-02-2020

"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."

Lene Kristiansen - 19-02-2020

"Hjælpsom og punktlig konsulent, som udarbejdede rapporter meget hurtigt efter besøg. Derudover god hjælp fra administration ift. at aftale nyt møde (fik udarbejdet en kladde på tilstandsrapport oprindeligt)."

Henrik Sigmer - 07-06-2020

Hvordan foregår termograferingen?

Termograferingen foregår med et termografisk kamera, hvor du efterfølgende får billeder med aftegninger, der tydeligt viser temperaturforskellene på bygningens overflader. Vi kan termografere både indvendigt og udvendigt og på den måde sikre, at vi får afdækket alle trækproblemer og isoleringstilstande i bygningen.

Kan termografering udføres på alle huse?

Termografering kan udføres på alle huse, både nye og ældre helårshuse og sommerhuse. Du kan også få udført en undersøgelse af en lejlighed, hvis du ønsker det. Der er ingen begrænsninger.

Vælg et af vores mest populære produkter

Tilstandsrapport

Få tjekket tilstanden på din bolig, og få styr på skaderne

LÆS MERE

Eleftersyn

Vores el-tekniker gennemgår din ejendom, og du undgår overraskelser

LÆS MERE

Energimærke

Vi synliggør energiforbruget, og giver forslag til forbedringer

LÆS MERE

Pakkeløsning

Få det du har brug for i én samlet pakke:

  • Tilstandsrapport
  • Eleftersyn
  • Energimærke

LÆS MERE

Hvad kan termografering i forhold til et energimærke?

I energimærket er der en del teoretiske værdier. I termografering er det meget konkrete forhold. Man kan ikke anvende det ene frem for det andet, idet forskellene er så store.

Et energimærke fortæller bl.a. hvor stort et teoretisk varmeforbrug, der er i huset, og om det er godt eller dårligt i forhold til andre huse. Det kan en termografisk undersøgelse ikke vise. Desuden beskriver et energimærke hvilke energiforbedringer, som kan betale sig, og hvad de koster.

Termograferingen kan til gengæld vise andre forhold, som energimærket ikke viser.

 Den store fordel ved en termografering er, at den afslører de største varmesyndere uden, at du behøver at ødelægge noget i huset. Du behøver for eksempel ikke brække gulvet op for at se, om det er isoleret godt nok.

Desuden kan den afsløre fejl, der ikke er synlige, såsom at isoleringen i et hjørne ikke støder tæt sammen. Et termografisk foto er meget illustrativt og visuelt. Det er nemt for en boligejer at se, hvis der er noget helt galt.

Kontakt din lokale Botjek afdeling for at få svar på dine spørgsmål eller et tilbud på de ydelser, du ønsker.

Viden og råd

Tilstandsrapport

Eleftersyn

Køberrådgivning

Bliv klar til køb af bolig

Sådan sikrer du dig bedst muligt i processen.
Læs mere