Energikonsulent udarbejder energimærkning til ejerlejlighed

Syn og skøn

  • Er der uenighed om, hvorvidt byggearbejdet er ordentlig udført?

Ved syn og skøn vurderer en uvildig sagkyndig en sag, hvor to parter er blevet uenige

Hos Botjek foretages vores syn og skøn af beskikkede specialister

Vi har afdelinger i hele landet og kan hurtigt rykke ud

Hvad er det og hvornår er det nødvendigt?

Syn og skøn er betegnelsen for en uvildig vurdering fra en sagkyndig i byggesager, hvor to eller flere parter er blevet uenige. "Syn" henviser til besigtigelsen af de omdiskuterede forhold og "skøn" til den efterfølgende vurdering af sagen.

Et syn og skøn kan blive aktuelt i forbindelse med nybyggeri, små ombygninger, totalrenoveringer eller bolighandler, hvor køber eller bygherre ikke mener, at det udførte arbejde lever op til aftalen. Det kan også være nødvendigt i situationer, hvor køber finder en regning fra en entreprenør eller håndværker urimelig, eller ved uenighed omkring bygningsskader.

Bygningssagkyndig i gang med at udarbejde en tilstandsrapport
Bygningssagkyndig udarbejder tilstandsrapport for kunde

Fordi syn og skøn-sager kan tage lang tid og mange ressourcer, vælger nogle i stedet at få lavet et såkaldt "Frivilligt syn og skøn". Her mægler en uvildig byggesagkyndig mellem de stridende parter, til de finder en løsning på stridsspørgsmålet.

I de fleste tilfælde kan langtrukne og dyre retssager undgås ved at involvere en uvildig mægler, men hvis situationen er gået helt i hårdknude, kan det blive nødvendigt med en retssag eller såkaldt voldafgift.

Derfor skal du vælge Botjek

Vi har høj kundetilfredshed

Som kunde møder du altid dedikerede og ansvarlige medarbejdere, hvor fagligheden er i fokus. Vi holder, hvad vi lover og lægger stor vægt på at være nærværende.

Vi leverer kvalitetsprodukter

Botjek er DS/EN ISO 9001 certificeret og vi lever op til en lang række krav fra byggeriets kvalitetskontrol. Vi leverer kvalitetsløsninger til vores kunder – og det er vi stolte af.

Vi rykker hurtigt ud

Når du bestiller en rapport hos Botjek, så kontakter vi dig altid indenfor 24 timer. Vi rykker ud indenfor 5 dage og du har dine rapporter klar indenfor 48 timer.

Sådan forløber processen

Når en af parterne i en konflikt begærer syn og skøn, udmelder Voldgiftsnævnet hurtigt en skønsmand – typisk kun med en dags varsel. Resten af processen kan tage alt mellem et par uger og mange måneder, og opleves for mange som en opslidende periode.

Processen forløber typisk således:

1. En af de stridende parter begærer syn og skøn til Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed.

2. Voldgiftsnævnet udpeger en uvildig skønsmand

3. De uenige parter får 8 dage til at betvivle uvildigheden af den udpegede person og foreslå alternativer.

4. Skønsmanden indkalder de stridende parter og deres advokater til en skønsforretning for at gennemgå alt materiale vedrørende stridsspørgsmålet

5. Skønsmanden foretager en eller flere besigtigelser i selskab med de stridende parter

6. Skønsmanden udarbejder en skønserklæringDe stridende parter vurderer, om de vil indgå et forlig eller gå videre med sagen.

Vælg et af vores mest populære produkter

Energikonsulent udarbejder energimærke

Tilstandsrapport

Få tjekket tilstanden på din bolig, og få styr på skaderne

LÆS MERE

Eleftersyn

Vores el-tekniker gennemgår din ejendom, og du undgår overraskelser

LÆS MERE

Energikonsulent Kontrollere Isolering ift. energimærke

Energimærke

Vi synliggør energiforbruget, og giver forslag til forbedringer

LÆS MERE

Pakkeløsning

Få det du har brug for i én samlet pakke:

  • Tilstandsrapport
  • Eleftersyn
  • Energimærke

LÆS MERE

Det siger vores kunder om os

"Hjælpsom og punktlig konsulent, som udarbejdede rapporter meget hurtigt efter besøg. Derudover god hjælp fra administration ift. at aftale nyt møde (fik udarbejdet en kladde på tilstandsrapport oprindeligt)."

Henrik Sigmer - 07-06-2020

"Ukompliceret proces, hurtig rapportering, fin udnyttelse af digitale muligheder."

Svend Mertz - 05-06-2020

"Vores oplevelse er, at det blev udført meget professionelt, og med en virkelig god forklaring på skaderne. Ligeledes følte vi os trygge i, hvilke skader som vi skal udbedre, og hvilke vi ikke behøver inden salget."

Marice Charlotte - 03-06-2020

"Jeg blev kontaktet hurtigt. Det var muligt at I selv hentede nøgle ved mægler, så jeg ikke behøvede være på adressen. 4 timer efter sidste planlagte tid modtog jeg alle 3 rapporter, det kalder jeg hurtig og effektiv service.

Pia Jeppesen - 06-06-2020

"En meget personlig og behagelig kontakt med fornuftige forklaringer til bedømmelserne, samt med anvisning til løsninger på problemerne."

Erik Toft Jensen - 13-06-2020

"Utroligt flinke og effektive konsulenter med godt humør, og havde man spørgsmål fik man et godt og forståeligt svar man kunne bruge til noget."

Anton Peter - 24-05-2020

"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."

Lene Kristiansen - 19-02-2020

"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."

Christina Milbrat - 13-02-2020

"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."

Søren Bo Husum - 25-02-2020

"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."

Maria Wivel - 18-02-2020

"Det var hurtigt og nemt at finde aftale for syn af hus. Konsulenten var meget venlig og informerede fint og grundigt. Efter syn var det meget let at komme i kontakt med konsulent ift. spørgsmål."

Susanne Barker - 06-10-2019

"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."

Inge Nørgaard - 29-01-2020

"Kompetent person, der var god til at vise og snakke om fejl og mangler. Man er altid lidt nervøs, når der skal laves alle de rapporter. Men det var en god oplevelse. Tak."

Henning Lund - 02-10-2019

“I kom hurtigt. Jeg ringede torsdag eftermiddag og I kom mandag formiddag. Det var en meget professionel og god gennemgang af alle papirer. En god oplevelse.”

Maj-Britt Sønderup - 08-10-2018

"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."

Aase Louise - 05-02-2020

"Flinke folk med stor faglig viden."

Frank Blicher - 22-02-2020

“Konsulenten var utrolig behagelig og tog sin tid til at fortælle mig om, hvad han kiggede på og hvorfor”

Michelle Faber - 08-11-2018

"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."

Kristian, Hillerød - 10-02-2020

"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."

Sidsel Grønn - 29-01-2020

"Fin forklaring inden udarbejdelsen og fyldestgørende information efterfølgende. Behagelig personlighed."

Maja Nørdrup - 05-06-2020

“I var så søde og rare og gav jer god tid til at forklare tingene for os. Tusind tak for hjælpen”

Jette Løvendahl - 08-10-2018

"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."

Mette Lundegaard - 06-02-2020

“Super god byggesagkyndig og elmand, der var gode til at forklare sig”

Malene Jensen - 08-10-2018

"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."

Ingelise Holmsgaard - 14-02-2020

“God dialog og forklaring på de fundne anmærkninger.”

Preben Jørgensen - 08-10-2018

"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."

Bent Hansen - 23-02-2020

"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."

Sanne Boiskau - 01-02-2020

"Professionelt forløb med de berørte parter."

Henrik Walter - 06-02-2020

"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."

Lone Høhrmann - 22-03-2020

"En saglig og faglig god oplevelse."

Anders Kyllingsbæk - 07-02-2020

Sådan begærer du om syn og skøn

Hvis du ønsker en syn og skøn-sag, skal du begære den til Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed. I begæringen skal du inkludere:

- En kortfattet opsummering af sagen og de spørgsmål, som du ønsker besvaret af skønsmanden i den endelige skønserklæring. Vi anbefaler at udarbejde dem i med hjælp fra en rådgiver, da skønsmanden kun må svare på de specifikke spørgsmål, han bliver stillet.
- Relevante dokumenter, såsom mødereferater, byggetegninger eller mailkorrespondancer.
- Eventuelle ønsker til skønsmandens tekniske kvalifikationer

I begæringen kan du endvidere anmode om, at din sag bliver behandlet som en hastesag. Vær dog opmærksom på, at dette kan koste ekstra.

Det fremgår af en skønserklæring

Typisk inkluderer skønserklæringer følgende:

- En opsummering af skønsmandens indledende skønsforretning med de stridende parter og deres advokater
- En opsummering af besigtigelsen, herunder formalia som dato, tid, de fremmødtes stillinger og navne mv.
- En gennemgang og besvarelse af samtlige spørgsmål fra den oprindelige begæring og eventuelle tillægsspørgsmål.
- En liste over de dokumenter, som skønsmanden har anvendt under forløbet.

Kontakt os om syn og skøn

Hos Botjek tilbyder vi:

- Frivilligt syn og skøn, hvor den uvildige skønsmand findes i samråd med begge de stridende parter
- Syn og skøn, hvor den uvildige skønsman findes af retten
- Besigtigelse af ejendommen og en tilhørende rapport. Bemærk, at den byggesagkyndige i dette tilfælde ikke kan optræde som skønsmand i en efterfølgende retssag, men at selve rapporten kan anvendes i en retssag.

Ønsker du at vide mere om syn og skøn, er du altid velkommen til at kontakte os

Læs mere
Læs mindre

Viden og råd

Patriciervilla Til Salg

Huseftersynsordning

Tilstandsrapport

eleftersyn

Fakta om den nye Huseftersynsordning

Den 1. oktober 2020 træder den nye Huseftersynsordning i kraft. Hvad betyder det for dig?
Læs mere
Typiske fejl ved eltavler du nemt kan udbedre selv

eltavle

elinstallationsrapport

eleftersyn

Typiske fejl ved eltavler

Læs her hvordan du nemt kan udbedre fejlene selv og derved undgå nogle K1, K2 og K3
Læs mere
Skimmelsvamp på indervæg

Fugtskader

Skimmelsvamp

Grundfugt

Problemer med fugt i boligen?

Læs her hvorfor fugtskader er farlige for både dig og dit hjem
Læs mere

Udfyld formularen og vi kontakter dig inden for 24 timer

Tak for din henvendelse