1-års og 5-års eftersyn til erhverv

Selvom du har taget et nybyggeri i brug, har du mulighed for at få foretaget et 1-års og 5-års eftersyn sammen med din hovedentreprenør

Vil du gerne klædes ordentligt på til disse eftersyn, kan du med fordel inddrage en byggerådgiver fra Botjek

Formålet med et 1-års og 5-års eftersyn

Når et nybyggeri står færdigt og formelt set afleveres til dig, skal du i udgangspunktet insistere på at få udbedret eventuelle skader, mangler og fejl med det samme. Der kan dog være forhold, som med fordel kan vente – eksempelvis revner ved loftet, som kan opstå når et nybyggeri "sætter sig".

I de fleste entreprisekontrakter indgår en gennemgang af det færdige byggeri efter 1 og 5 år, hvis formål er at afdække små og store fejl, der ikke blev noteret i forbindelse med afleveringen af byggeriet.

Bygningssagkyndig i gang med at udarbejde en tilstandsrapport

Som det fremgår af titlerne, skal det første eftersyn være foretaget senest et år og det andet senest fem år efter, at du har overtaget ejendommen. Efter de to gennemgange har entreprenøren pligt til at ordne de fejl, der er fundet, inden for en aftalt tidsramme.

Det er dit ansvar som bygherre at indkalde entreprenøren skriftligt til begge eftersyn inden for de givne tidsfrister. Med undtagelse af fagentrepriser under AB18 og AB92 skal begge indkaldelser ske med minimum 20 og maksimum 60 dages varsel.

Derfor skal du vælge Botjek

Vi har høj kundetilfredshed

Som kunde møder du altid dedikerede og ansvarlige medarbejdere, hvor fagligheden er i fokus. Vi holder, hvad vi lover og lægger stor vægt på at være nærværende.

Vi leverer kvalitetsprodukter

Botjek er DS/EN ISO 9001 certificeret og vi lever op til en lang række krav fra byggeriets kvalitetskontrol. Vi leverer kvalitetsløsninger til vores kunder – og det er vi stolte af.

Vi rykker hurtigt ud

Når du bestiller en rapport hos Botjek, så kontakter vi dig altid indenfor 24 timer. Vi rykker ud indenfor 5 dage og du har dine rapporter klar indenfor 48 timer.

Hvordan foregår 1-års og 5-års eftersynene?

Begge eftersyn foregår ikke overraskende i den ejendom, der skal efterses. Her deltager du som bygherre foruden hovedentreprenøren og din rådgiver, hvis du har sådan én. Det er sjældent nødvendigt for diverse underentreprenører at deltage i gennemgangene.

Under de to eftersyn gennemgår I potentielle byggefejl og diskuterer, om der faktisk er tale om en fejl. Når I bliver enige om specifikke fejl eller mangler, noterer I dem på en mangelliste.

Denne mangelliste indgår i den officielle eftersynsprotokol, der desuden indeholder:

  • En tidsfrist for udbedring af de fundne fejl og mangler
  • En sikkerhedsstillelse i tilfælde af, at entreprenøren ikke overholder tidsfristen
  • Diverse praktiske aftaler, for eksempel vedr. udlevering af nøgle til ejendommen
  • Observerede forhold, der ikke skal udbedres med det samme, men som I skal være særligt opmærksomme på under 5-års gennemgangen

Hvis der er punkter, som I ikke kan blive enige om, skal de ikke noteres på mangellisten, men på en separat liste.

Det siger vores kunder om os

"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."

Lene Kristiansen - 19-02-2020

"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."

Christina Milbrat - 13-02-2020

"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."

Søren Bo Husum - 25-02-2020

"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."

Maria Wivel - 18-02-2020

"Det var hurtigt og nemt at finde aftale for syn af hus. Konsulenten var meget venlig og informerede fint og grundigt. Efter syn var det meget let at komme i kontakt med konsulent ift. spørgsmål."

Susanne Barker - 06-10-2019

"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."

Inge Nørgaard - 29-01-2020

"Kompetent person, der var god til at vise og snakke om fejl og mangler. Man er altid lidt nervøs, når der skal laves alle de rapporter. Men det var en god oplevelse. Tak."

Henning Lund - 02-10-2019

“I kom hurtigt. Jeg ringede torsdag eftermiddag og I kom mandag formiddag. Det var en meget professionel og god gennemgang af alle papirer. En god oplevelse.”

Maj-Britt Sønderup - 08-10-2018

"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."

Aase Louise - 05-02-2020

"Flinke folk med stor faglig viden."

Frank Blicher - 22-02-2020

“Konsulenten var utrolig behagelig og tog sin tid til at fortælle mig om, hvad han kiggede på og hvorfor”

Michelle Faber - 08-11-2018

"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."

Kristian, Hillerød - 10-02-2020

"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."

Sidsel Grønn - 29-01-2020

“I var så søde og rare og gav jer god tid til at forklare tingene for os. Tusind tak for hjælpen”

Jette Løvendahl - 08-10-2018

"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."

Mette Lundegaard - 06-02-2020

“Super god byggesagkyndig og elmand, der var gode til at forklare sig”

Malene Jensen - 08-10-2018

"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."

Ingelise Holmsgaard - 14-02-2020

“God dialog og forklaring på de fundne anmærkninger.”

Preben Jørgensen - 08-10-2018

"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."

Bent Hansen - 23-02-2020

"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."

Sanne Boiskau - 01-02-2020

"Professionelt forløb med de berørte parter."

Henrik Walter - 06-02-2020

"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."

Lone Høhrmann - 22-03-2020

"En saglig og faglig god oplevelse."

Anders Kyllingsbæk - 07-02-2020

Juridiske forhold vedr. 1-års og 5-års eftersyn

Det er dit ansvar som bygherre at gøre din hovedentreprenør opmærksom på samtlige mangler, fejl og skader, som du opdager efter at have taget ejendommen i brug. Dette gælder altså både for perioden inden 1-års eftersynet og perioden mellem de to eftersyn.

Til gengæld er det entreprenørens ansvar at udbedre de påpegede mangler og fejl. Denne reklamationsfrist gælder ifølge forældelsesloven fra 2018 for de første 10 år efter afleveringen af det færdige byggeri.

Hvis du ikke indkalder til 1-års og 5-års eftersynene som aftalt, risikerer du at miste dine 10 års reklamationsret, så det er vigtigt, at du husker det. Finder du skader eller mangler efter det sidste eftersyn, har entreprenøren stadig pligt til at reparere dem, men dette arbejde skal både du og entreprenøren betale for.

Lad os blive din byggerådgiver

Som bygherre til et erhvervsbyggeri er det altid en god idé at tage en erfaren rådgiver med til både 1-års og 5-års gennemgangen af den nybyggede ejendom. Dette gælder også, hvis du ikke har haft en rådgiver tilknyttet under planlægnings- eller byggefasen. Det er nemlig ikke let at opdage eventuelle fejl og mangler, hvis ikke man ved, hvad man skal kigge efter.

Hos Botjek kan du heldigvis finde en veluddannet og kompetent rådgiver, der har stor erfaring med 1-års og 5-års eftersyn. Rådgiveren kan gennemgå hele din ejendom sammen med dig inden de to eftersyn, så du ved hvilke fejl og mangler, du skal pointere overfor din entreprenør til de officielle eftersyn.

Inden gennemgangen med byggerådgiveren, skal han eller hun se byggekontrakten og andet relevant projektmateriale. Efter gennemgangen med rådgiveren, får du tilsendt en udførlig rapport, der gør dig i stand til at holde et konstruktivt møde med entreprenøren.

Læs mere
Læs mindre

Vælg et af vores mest populære produkter

Tilstandsrapport

Få tjekket tilstanden på din bolig, og få styr på skaderne

LÆS MERE

Eleftersyn

Vores el-tekniker gennemgår din ejendom, og du undgår overraskelser

LÆS MERE

Energimærke

Vi synliggør energiforbruget, og giver forslag til forbedringer

LÆS MERE

Pakkeløsning

Få det du har brug for i én samlet pakke:

  • Tilstandsrapport
  • Eleftersyn
  • Energimærke

LÆS MERE

Udfyld formularen og vi kontakter dig inden for 24 timer

Tak for din henvendelse

Viden og råd

Skimmelsvamp på indervæg

Fugtskader

Skimmelsvamp

Grundfugt

Problemer med fugt i boligen?

Læs her hvorfor fugtskader er farlige for både dig og dit hjem
Læs mere
Maler Stakit

bæredygtig

energikonsulent

genanvende

Sådan bliver hus og have bæredygtig

Få inspiration til hvordan du som hus- og haveejer kan praktisere en grøn livsstil
Læs mere
Hvad betyder karaktererne K1, K2 og K3 i en tilstandsrapport?

K1

K2

K3

tilstandsrapport

Hvad betyder K1, K2 og K3?

I forbindelse med køb og salg af en bolig er der mange forhold, som både køber og sælger skal være o...
Læs mere