Byggesagkyndig udarbejder tilstandsrapport til et hus

Bestil tilstandsrapport over hele landet

  • Du kan nemt og uforpligtende bestille her på siden eller kontakte din afdeling
  • Hurtig ekspedition fra første kontakt til endelig rapport
  • Vi kontakter dig inden for 24 timer efter din henvendelse
  • Rapporterne har du senest 48 timer efter vores besøg
  • Vores tilstandsrapporter udarbejdes af beskikkede specialister og er af højeste kvalitet
  • Vi har afdelinger i hele landet og har også kendskab til dit lokalområde

Hvad er inkluderet i en tilstandsrapport?

  • Forklaring af, hvad du skal være opmærksom på ved salg
  • Materiale, som du skal udfylde (sælgeroplysninger mm.)
  • Grundig byggeteknisk gennemgang af boligen
  • Svar på dine spørgsmål omkring tilstandsrapporten
  • Vurdering af boligen sammenlignet med andre boliger

Hvad er en tilstandsrapport?

Det er frivilligt, om du vil have en tilstandsrapport. Alligevel vælger de fleste at få udarbejdet én, når de sælger deres bolig, hvilket er fornuftigt. Som sælger er du nemlig ansvarlig for fejl og mangler i op til 10 år efter salget af din bolig. Det ansvar kan du kun blive fritaget fra, hvis du har en tilstandsrapport, en elinstallationsrapport og et tilbud på en ejerskifteforsikring, inden kontrakten bliver underskrevet.

Bestil tilstandsrapport her.

Youtube video Tilstandsrapport

Sådan foregår det når vi hjælper med at sælge din bolig

Bestil online eller kontakt os

Udfyld vores kontaktformular, bestil online eller kontakt din lokale afdeling

Vi rykker ud til dig

Vi kommer herefter på besøg hos dig, når det passer bedst

Modtagelse af rapport

Du modtager rapporten inden for 48 timer efter vi har været ude ved dig

Klar til salg

Du er nu klar til at sælge din bolig og kan være sikker på, at rapporten opfylder alle krav

Youtube video Byggesagkyndig - sådan udarbejder jeg en tilstandsrapport

Tilstandsrapport udarbejdet af en bygningssagkyndig

Der er stor forskel på kvaliteten af tilstandsrapporter. Hos Botjek bliver tilstandsrapporten udarbejdet af en bygningssagkyndig, der er beskikket af Sikkerhedsstyrelsen. Den bygningssagkyndige er hverken på sælgers eller købers side, men giver et helt neutralt og professionelt billede af boligens skader.

Tilstandsrapporten er gyldig fra og med den dag, hvor den bygningssagkyndige indberetter den. Indberetning skal foretages senest 14 dage efter boligen er gennemgået.

Vælg et af vores mest populære produkter

Byggesagkyndig udarbejder tilstandsrapport til et hus

Tilstandsrapport

Få tjekket tilstanden på din bolig, og få styr på skaderne

LÆS MERE

Eltekniker i gang med at udføre et eleftersyn hos kunde

Eleftersyn

Vores el-tekniker gennemgår din ejendom, og du undgår overraskelser

LÆS MERE

Energikonsulent Kontrollere Isolering ift. energimærke

Energimærke

Vi synliggør energiforbruget, og giver forslag til forbedringer

LÆS MERE

Tilstandsrapport, elinstallationsrapport og energimærke

Pakkeløsning

Få det du har brug for i én samlet pakke:

  • Tilstandsrapport
  • Eleftersyn
  • Energimærke

LÆS MERE

Udfyld formularen
og vi kontakter dig inden for 24 timer

Tilstandsrapport til din boligtype

Der gælder forskellige regler alt efter, hvilken type bolig du skal have en tilstandsrapport til.
Vi leverer rapporter af høj kvalitet til mange forskellige typer boliger.

Få tjek på tilstanden af din bolig og få styr på skaderne

- så skal du ikke bekymre dig om dit hus, efter det er solgt

Tilstandsrapporten består af 3 dele:

  • Resultatet af huseftersynet og karakterer på de enkelte bygningsdele
  • Sælgers egne bemærkninger og oplysninger om boligens skader
  • Bygningskonstruktioner og oplysninger til ejerskifteforsikring

Du kan enten selv bestille din tilstandsrapport hos Botjek eller lade din ejendomsmægler rekvirere en tilstandsrapport gennem deres bestillingssystem.

De fleste ejendomsmæglere samarbejder med et forsikringsselskab. Hvis du lader din ejendomsmægler klare det for dig, vil forsikringsselskabet kontakte en bygningssagkyndig, der bliver sendt ud til dig for at udfærdige tilstandsrapporten.

Hvis du selv ønsker at tage hånd om rapporterne, er det er dig som sælger af boligen, der skal bestille en tilstandsrapport hos Botjek (mægleren må ifølge loven ikke formidle den direkte kontakt mellem sælger og bygningssagkyndig).

Tilstandsrapporten gælder i 6 måneder, hvorefter den skal fornyes.

Det siger vores kunder om os

"Jeg er bare så positiv overrasket over hele forløbet! Vi havde brug for alle rapporter lynhurtig og vi fik dem på 4 dage! Konsulenterne var så imødekommende, professionelle og rare at byde indenfor i ens hjem! Bare en helt igennem fantastisk oplevelse."

Jeanette Kjær - 23-01-2021

"I har leveret en hurtig og yderst professionel service, hvor jeg fik rigtig gode forklaringer på mine spørgsmål - og hvor jeg for det meste faktisk ikke behøvede at spørge. Jeres konsulenter kom selv med den relevante information og forklaring. Verdensklasse - og derfor er I allerede anbefalet til en god ven."

Ole, Ølstykke - 11-02-2021

"Jeg fik bare en god fornemmelse af professionalisme, og at de bygningssagkyndige var til at snakke med, og de var gode til at forklare, hvorfor det ene og hvorfor det andet - og om udbedringer overhovedet ville kunne indtjene sig."

Lars Rud - 09-02-2021

"Kort tid fra bestilling til besigtigelse af huset. Hurtig aflevering af rapport efter besigtigelse. Kommer til tiden. God info inden besøg på mail samt ved ankomst."

Morten Smith - 16-01-2021

"Ukompliceret proces, hurtig rapportering, fin udnyttelse af digitale muligheder."

Svend Mertz - 05-06-2020

"To super behagelige konsulenter. Vores varmeste tak og anbefalinger af Lars og Thomas fra Botjek. Virkelig en god oplevelse og håber at den gode tilbagemelding kommer til dem. MEGET behagelige fyre!!"

Anette og Peter - 28-02-2021

"Vores oplevelse er, at det blev udført meget professionelt, og med en virkelig god forklaring på skaderne. Ligeledes følte vi os trygge i, hvilke skader som vi skal udbedre, og hvilke vi ikke behøver inden salget."

Marice Charlotte - 03-06-2020

"Det er grænseoverskridende, at skulle have nogle ind i sit hjem med det formål, at finde evt. fejl....vi blev mødt med stor respekt og værdighed. Boligsagkyndig var i sin tilgang til det hele meget behagelig og ordentlig. Fra at være nervøs for besøget, skabte han hurtig en tillid til, at det hele blev udført på en kvalificeret og ordentlig måde. Gennemgangen af rapporten blev ligeledes fremlagt på en behagelig og respektfuld måde."

Finn-Erik Bendtsen - 29-01-2021

"Jeg blev kontaktet hurtigt. Det var muligt at I selv hentede nøgle ved mægler, så jeg ikke behøvede være på adressen. 4 timer efter sidste planlagte tid modtog jeg alle 3 rapporter, det kalder jeg hurtig og effektiv service.

Pia Jeppesen - 06-06-2020

"En meget personlig og behagelig kontakt med fornuftige forklaringer til bedømmelserne, samt med anvisning til løsninger på problemerne."

Erik Toft Jensen - 13-06-2020

"Kort og godt blev aftaler indgået hurtig - aftaler blev overholdt - kommunikationen var klar og tydelig."

Per Bonnichsen - 18-01-2021

"God, hurtig, professionel og effektiv håndtering, og meget hurtig til at lave rapporterne - de kom samme dag."

Anette & Jan Seerup - 11-02-2021

"Utroligt venlige personer, der kom ud til os. Og de havde virkelig styr på tingene og var meget grundige."

Susanne Isaksen - 12-02-2021

"De to der var her, var rigtigt flinke og hjælpsomme. Deres rapporter gav et realistisk billede af vores hus. De gav os også nogle gode råd."

Maria Søgaard - 01-03-2021

"Professionelle, kompetente, empatiske og effektive personer, der udførte tilstands- og elrapporter."

Hanne og Erik Ravn - 09-02-2021

"Utroligt flinke og effektive konsulenter med godt humør, og havde man spørgsmål fik man et godt og forståeligt svar man kunne bruge til noget."

Anton Peter - 24-05-2020

"Jeres konsulent arbejdede professionelt. Han forklarede hvad han lavede og svarede fyldestgørende på vore spørgsmål."

Jørgen Kristensen - 21-01-2021

"Botjek var fra start til slut informative, ordholden og professionelle i alt, hvad Botjek foretog sig."

Elin Fogh Melvang - 28-01-2021

"Alle aftaler overholdt. Kom til tiden. God gennemgang efter besøg med mundtlige kommentarer på gule og røde markeringer."

Ole Taankvist - 09-02-2021

"Det at få undersøgt og "bedømt" ens ejendom kan godt være lidt betænkeligt, men vi oplevede ikke noget negativt. Det hele foregik fornuftigt roligt og blev gjort grundigt, så vi er godt tilfredse."

Hans Peter Phillip - 25-02-2021

"Seriøse, venlige og informative konsulenter. Vi følte os meget trygge i processen. Kan kun sige positive ting om "vores" to konsulenter."

Jørn Fritz - 29-01-2021

"Byggeteknikeren var meget positiv og venlig samt gav sig tid til at forklare emner på boligen på en let forståelig måde."

Steen Pøhlsgaard - 20-01-2021

"Hjælpsom og punktlig konsulent, som udarbejdede rapporter meget hurtigt efter besøg. Derudover god hjælp fra administration ift. at aftale nyt møde (fik udarbejdet en kladde på tilstandsrapport oprindeligt)."

Henrik Sigmer - 07-06-2020

"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."

Lene Kristiansen - 19-02-2020

"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."

Christina Milbrat - 13-02-2020

"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."

Søren Bo Husum - 25-02-2020

"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."

Maria Wivel - 18-02-2020

"Det var hurtigt og nemt at finde aftale for syn af hus. Konsulenten var meget venlig og informerede fint og grundigt. Efter syn var det meget let at komme i kontakt med konsulent ift. spørgsmål."

Susanne Barker - 06-10-2019

"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."

Inge Nørgaard - 29-01-2020

"Kompetent person, der var god til at vise og snakke om fejl og mangler. Man er altid lidt nervøs, når der skal laves alle de rapporter. Men det var en god oplevelse. Tak."

Henning Lund - 02-10-2019

“I kom hurtigt. Jeg ringede torsdag eftermiddag og I kom mandag formiddag. Det var en meget professionel og god gennemgang af alle papirer. En god oplevelse.”

Maj-Britt Sønderup - 08-10-2018

"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."

Aase Louise - 05-02-2020

"Flinke folk med stor faglig viden."

Frank Blicher - 22-02-2020

“Konsulenten var utrolig behagelig og tog sin tid til at fortælle mig om, hvad han kiggede på og hvorfor”

Michelle Faber - 08-11-2018

"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."

Kristian, Hillerød - 10-02-2020

"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."

Sidsel Grønn - 29-01-2020

"Fin forklaring inden udarbejdelsen og fyldestgørende information efterfølgende. Behagelig personlighed."

Maja Nørdrup - 05-06-2020

“I var så søde og rare og gav jer god tid til at forklare tingene for os. Tusind tak for hjælpen”

Jette Løvendahl - 08-10-2018

"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."

Mette Lundegaard - 06-02-2020

"Super hurtig behandling og meget venlig og ordentlig hjælp i forhold til diverse dokumenter."

Tine Agerskov - 01-03-2021

“Super god byggesagkyndig og elmand, der var gode til at forklare sig”

Malene Jensen - 08-10-2018

"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."

Ingelise Holmsgaard - 14-02-2020

“God dialog og forklaring på de fundne anmærkninger.”

Preben Jørgensen - 08-10-2018

"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."

Bent Hansen - 23-02-2020

"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."

Sanne Boiskau - 01-02-2020

"Professionelt forløb med de berørte parter."

Henrik Walter - 06-02-2020

"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."

Lone Høhrmann - 22-03-2020

"En saglig og faglig god oplevelse."

Anders Kyllingsbæk - 07-02-2020

"Alt i alt en god oplevelse med tilstandsrapport og el-rapport. Professionelle og flinke folk og en god dialog om, hvad der skulle laves."

Ole Pedersen - 22-01-2021

"Syntes bare at I er så hjælpsomme, selvom det sikkert er "dumme" spørgsmål, der stilles. Desuden føler jeg at I har styr på det, og IKKE springer over hvor gærdet er lavest. Man føler sig godt behandlet og tryg i jeres hænder."

John Benny - 26-01-2021

"Det var en god oplevelse - også fordi vi ikke har prøvet det før. Han gik stille og roligt rundt og var god til at besvare vores spørgsmål til de forskellige ting."

Frank Vinther - 18-02-2021

"Jeg var her selv og er selv faglært. Synes de 2 personer var meget kompetente og vi fik en god snak om tingene."

Peter Madsen Greve - 19-01-2021

"Meget kompetent medarbejder, som gav sig tid til at forklare og som var venlig og respektfuld under sit besøg. Det fremstår som et seriøst foretagende, hvor man kan have tillid til det arbejde, der udføres. Det gælder også omvendt når man så skal købe nyt hus. At man ved tingene er grundigt gennemgået."

Marlene Gudmann - 02-02-2021

"Meget professionelt personale, der var super grundige i gennemgangen af huset. Og så var de søde og venlige. Prisen var god. Vil give dem mine varmeste anbefalinger."

Stine og Jacob - 06-02-2021

"Den byggesagkyndige var meget behagelig og professionel under sit besøg. Han forklarede fint manglerne."

Rasmus Andersen - 25-02-2021

Hvordan laves rapporten?

Botjek skal ud at besigtige din bolig. Inden kundebesøget indhenter du, Botjek og mægler de tilgængelige oplysninger på ejendommen, såsom BBR-oplysninger, tegninger og beskrivelse af ejendommen.

Den bygningssagkyndige foretager derefter en visuel gennemgang af huset. Der vurderes og registreres forhold, som umiddelbart kan ses. Eftersynet foretages uden destruktive indgreb i bygningen. Den bygningssagkyndige bruger enkelte hjælpemidler, men fjerner ikke gulvtæpper, sænkede lofter osv.

Der kan derfor være skader, som den bygningssagkyndige ikke har mulighed for at opdage og som ikke er registreret i tilstandsrapporten. Disse skader dækkes normalt af ejerskifteforsikringen.

Under gennemgangen af ejendommen efterses hver enkelt bygningsdel, og den bygningssagkyndige giver en karakter, hvis der er skader eller forhold, der kan give nærliggende risiko for skader. Karakteren viser, hvilken betydning skaden har for den enkelte bygningsdel og/eller andre bygningsdele.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at stille spørgsmål til både besigtigelse og tilstandsrapport.

Efter kundebesøget udarbejdes den endelige rapport. Tilstandsrapporten er både borgeroplysning fra ekspert til borger og et byggeteknisk, juridisk dokument fra ekspert til ekspert. Rapporten forsøges udformet så let forståelig som muligt, men skal også være skrevet i et sprog som "holder i retten".

Se video om Huseftersynsordningen

Se video om hustypebeskrivelsen

Få et tilbud med en attraktiv pris

Hvis du ønsker at bestille en tilstandsrapport, at få en pris eller høre mere om vores ydelser, er du velkommen til at kontakte os.

Karakterer i tilstandsrapporten som gælder efter 1. oktober 2020

Rødt hus er kritiske skader
Skader ved bygningsdelen, som allerede har medført eller vil medføre, at bygningsdelens funktion svigter på kort sigt. Dette svigt kan medføre eller kan allerede have medført skader på andre bygningsdele.

Gult hus er alvorlige skader
Skader ved bygningsdelen, som vil medføre, at bygningsdelens funktion svigter på længere sigt. Dette svigt kan medføre skader på andre bygningsdele.

Gråt hus er mindre alvorlige skader
Skader, som ikke har nogen indflydelse på bygningsdelens eller bygningens funktion.

Sort hus med spørgsmålstegn er mulige skader
Forhold ved bygningsdelen, som bør undersøges for at afklare, om det er en skade. Det kan være en kritisk eller en alvorlig skade. Derfor bør du afklare den mulige skades omfang og konsekvenser. Hvis du vælger at købe ejendommen, uden at forholdet er undersøgt nærmere, bærer du selv risikoen.

Du kan læse mere om de ny regler for Huseftersynsordningen her.

Karakterer i tilstandsrapporten som gælder før 1. oktober 2020

Der anvendes et karaktersystem med seks karakter er. Disse er alene byggetekniske vurderinger og siger intet om prisen for udbedring af eventuelle skader.

UN: Undersøges nærmere
Beskriver forhold, hvis konsekvens ikke kan fastlægges tilstrækkeligt ved gennemgangen. Det kan være en alvorlig skade. Art, omfang og konsekvens bør altid afklares.

K3: Kritiske skader
Beskriver skader, som vil påføre svigt af bygningsdelens funktion inden for overskuelig tid og som risikerer at medføre skader på andre bygningsdele.

K2: Alvorlige skader
Beskriver skader, som vil medføre svigt af bygningsdelens funktion inden for overskuelig tid, men ikke vil medføre skader på andre bygningsdele.

K1: Mindre alvorlige skader
Beskriver skader, der ikke har indflydelse på bygningsdelen eller bygningens funktion.

K0: Kosmetiske skader
Beskriver skader eller forhold, der kan påvirke købers indtryk af boligen.

IB: Ingen bemærkninger
Beskriver, at bygningsdelen ikke giver anledning til bemærkninger.

Forhold som ikke er indeholdt i tilstandsrapporten:

• El- og VVS installationernes funktion (se bl.a. eltjek og eleftersyn)
• Sædvanligt slid og normal vedligeholdelsesstand
• Småting, der ikke påvirker bygningens brug eller værdi særlig meget
• Bygningens placering på grunden
• Bygningens planløsning
• Bygningens indretning
• Løsøre f.eks. hårde hvidevarer
• Udendørs svømmebassiner og pumpeanlæg
• Markiser og baldakiner
• Installationer udenfor bygningerne
• Bygningens æstetik og arkitektur
• Bygningens lovlighed (bortset fra åbenlyse overtrædelser af bygningslovgivningen)

Læs mere
Læs mindre

Viden og råd

Eltekniker i gang med at udføre et eleftersyn hos kunde

Eleftersyn

Elinstallationsrapport

Symboler

De nye symboler i elinstallations-rapporten

Formålet med symbolerne er at gøre rapporten mere enkel og nemmere at forstå.
Læs mere
Hus  bliver sat Til Salg

Huseftersynsordning

Tilstandsrapport

Eleftersyn

Huseftersyns-ordningen

Huseftersynsordningen giver fordele for både køber og sælger af en bolig.
Læs mere
Renovere Hus2

Energibesparelse

Energioptimering

Renovering

Renovering og energioptimering

Der kan spares penge i mange huse ved at tænke i energioptimering.
Læs mere