Bestil tilstandsrapport over hele landet

  • Du kan nemt og uforpligtende bestille her på siden eller kontakte din afdeling
  • Hurtig ekspedition fra første kontakt til endelig rapport
  • Vi kontakter dig inden for 24 timer efter din henvendelse
  • Rapporterne har du senest 48 timer efter vores besøg
  • Vores tilstandsrapporter udarbejdes af beskikkede specialister og er af højeste kvalitet
  • Vi har afdelinger i hele landet og har også kendskab til dit lokalområde

Hvad er inkluderet i en tilstandsrapport?

  • Forklaring af, hvad du skal være opmærksom på ved salg
  • Materiale, som du skal udfylde (sælgeroplysninger mm.)
  • Grundig byggeteknisk gennemgang af boligen
  • Svar på dine spørgsmål omkring tilstandsrapporten
  • Vurdering af boligen sammenlignet med andre boliger

Hvad er en tilstandsrapport?

Det er frivilligt, om du vil have en tilstandsrapport. Alligevel vælger de fleste at få udarbejdet én, når de sælger deres bolig, hvilket er fornuftigt. Som sælger er du nemlig ansvarlig for fejl og mangler i op til 10 år efter salget af din bolig. Det ansvar kan du kun blive fritaget fra, hvis du har en tilstandsrapport, en elinstallationsrapport og et tilbud på en ejerskifteforsikring, inden kontrakten bliver underskrevet.

Bestil tilstandsrapport til hus, lejlighed og sommerhus her.

Youtube video Tilstandsrapport

Sådan foregår det når vi hjælper med at sælge din bolig

Bestil online eller kontakt os

Udfyld vores kontaktformular, bestil online eller kontakt din lokale afdeling

Vi rykker ud til dig

Vi kommer herefter på besøg hos dig, når det passer bedst

Modtagelse af rapport

Du modtager rapporten inden for 48 timer efter vi har været ude ved dig

Klar til salg

Du er nu klar til at sælge din bolig og kan være sikker på, at rapporten opfylder alle krav

Youtube video Byggesagkyndig - sådan udarbejder jeg en tilstandsrapport

Tilstandsrapport udarbejdet af en bygningssagkyndig

Der er stor forskel på kvaliteten af tilstandsrapporter. Hos Botjek bliver tilstandsrapporten udarbejdet af en bygningssagkyndig, der er beskikket af Sikkerhedsstyrelsen. Den bygningssagkyndige er hverken på sælgers eller købers side, men giver et helt neutralt og professionelt billede af boligens skader.

Tilstandsrapporten er gyldig fra og med den dag, hvor den bygningssagkyndige indberetter den. Indberetning skal foretages senest 14 dage efter boligen er gennemgået.

Vælg et af vores mest populære produkter

Tilstandsrapport

Få tjekket tilstanden på din bolig, og få styr på skaderne

LÆS MERE

Eleftersyn

Vores el-tekniker gennemgår din ejendom, og du undgår overraskelser

LÆS MERE

Energimærke

Vi synliggør energiforbruget, og giver forslag til forbedringer

LÆS MERE

Pakkeløsning

Få det du har brug for i én samlet pakke:

  • Tilstandsrapport
  • Eleftersyn
  • Energimærke

LÆS MERE

Udfyld formularen
og vi kontakter dig inden for 24 timer

Tak for din henvendelse

Tilstandsrapport til din boligtype

Der gælder forskellige regler alt efter, hvilken type bolig du skal have en tilstandsrapport til.
Vi leverer rapporter af høj kvalitet til mange forskellige typer boliger.

Få tjek på tilstanden af din bolig og få styr på skaderne

- så skal du ikke bekymre dig om dit hus, efter det er solgt

Tilstandsrapporten består af 3 dele:

  • Resultatet af huseftersynet og karakterer på de enkelte bygningsdele
  • Sælgers egne bemærkninger og oplysninger om boligens skader
  • Bygningskonstruktioner og oplysninger til ejerskifteforsikring

Du kan enten selv bestille din tilstandsrapport hos Botjek eller lade din ejendomsmægler rekvirere en tilstandsrapport gennem deres bestillingssystem.

Ejendomsmægleren samarbejder med et forsikringsselskab, som kontakter en bygningssagkyndig, der bliver sendt ud til dig for at udfærdige tilstandsrapporten.

Tilstandsrapporten gælder i 6 måneder, hvorefter den skal fornyes.

Det er dig som sælger af boligen, der skal bestille en tilstandsrapport hos Botjek. Alternativt kan du få din ejendomsmægler til at formidle kontakt til et forsikringsselskab, der så finder en bygningssagkyndig (mægleren må ifølge loven ikke formidle den direkte kontakt mellem sælger og bygningssagkyndig).

Det siger vores kunder om os

"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."

Lene Kristiansen - 19-02-2020

"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."

Christina Milbrat - 13-02-2020

"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."

Søren Bo Husum - 25-02-2020

"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."

Maria Wivel - 18-02-2020

"Det var hurtigt og nemt at finde aftale for syn af hus. Konsulenten var meget venlig og informerede fint og grundigt. Efter syn var det meget let at komme i kontakt med konsulent ift. spørgsmål."

Susanne Barker - 06-10-2019

"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."

Inge Nørgaard - 29-01-2020

"Kompetent person, der var god til at vise og snakke om fejl og mangler. Man er altid lidt nervøs, når der skal laves alle de rapporter. Men det var en god oplevelse. Tak."

Henning Lund - 02-10-2019

“I kom hurtigt. Jeg ringede torsdag eftermiddag og I kom mandag formiddag. Det var en meget professionel og god gennemgang af alle papirer. En god oplevelse.”

Maj-Britt Sønderup - 08-10-2018

"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."

Aase Louise - 05-02-2020

"Flinke folk med stor faglig viden."

Frank Blicher - 22-02-2020

“Konsulenten var utrolig behagelig og tog sin tid til at fortælle mig om, hvad han kiggede på og hvorfor”

Michelle Faber - 08-11-2018

"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."

Kristian, Hillerød - 10-02-2020

"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."

Sidsel Grønn - 29-01-2020

“I var så søde og rare og gav jer god tid til at forklare tingene for os. Tusind tak for hjælpen”

Jette Løvendahl - 08-10-2018

"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."

Mette Lundegaard - 06-02-2020

“Super god byggesagkyndig og elmand, der var gode til at forklare sig”

Malene Jensen - 08-10-2018

"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."

Ingelise Holmsgaard - 14-02-2020

“God dialog og forklaring på de fundne anmærkninger.”

Preben Jørgensen - 08-10-2018

"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."

Bent Hansen - 23-02-2020

"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."

Sanne Boiskau - 01-02-2020

"Professionelt forløb med de berørte parter."

Henrik Walter - 06-02-2020

"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."

Lone Høhrmann - 22-03-2020

"En saglig og faglig god oplevelse."

Anders Kyllingsbæk - 07-02-2020

Hvordan laves rapporten?

Botjek skal ud at besigtige din bolig. Inden kundebesøget indhenter du, Botjek og mægler de tilgængelige oplysninger på ejendommen, såsom BBR-oplysninger, tegninger og beskrivelse af ejendommen.

Den bygningssagkyndige foretager derefter en visuel gennemgang af huset. Der vurderes og registreres forhold, som umiddelbart kan ses. Eftersynet foretages uden destruktive indgreb i bygningen. Den bygningssagkyndige bruger enkelte hjælpemidler, men fjerner ikke gulvtæpper, sænkede lofter osv.

Der kan derfor være skader, som den bygningssagkyndige ikke har mulighed for at opdage og som ikke er registreret i tilstandsrapporten. Disse skader dækkes normalt af ejerskifteforsikringen.

Under gennemgangen af ejendommen efterses hver enkelt bygningsdel, og den bygningssagkyndige giver en karakter, hvis der er skader eller forhold, der kan give nærliggende risiko for skader. Karakteren viser, hvilken betydning skaden har for den enkelte bygningsdel og/eller andre bygningsdele.

Du er selvfølgelig altid velkommen til at stille spørgsmål til både besigtigelse og tilstandsrapport.

Efter kundebesøget udarbejdes den endelige rapport. Tilstandsrapporten er både borgeroplysning fra ekspert til borger og et byggeteknisk, juridisk dokument fra ekspert til ekspert. Rapporten forsøges udformet så let forståelig som muligt, men skal også være skrevet i et sprog som "holder i rette".

Se video om Huseftersynsordningen

Se video om hustypebeskrivelsen

Karakterer i tilstandsrapporten

Der anvendes et karaktersystem med seks karakter er. Disse er alene byggetekniske vurderinger og siger intet om prisen for udbedring af eventuelle skader.

UN: Undersøges nærmere
Beskriver forhold, hvis konsekvens ikke kan fastlægges tilstrækkeligt ved gennemgangen. Det kan være en alvorlig skade. Art, omfang og konsekvens bør altid afklares.

K3: Kritiske skader
Beskriver skader, som vil påføre svigt af bygningsdelens funktion inden for overskuelig tid og som risikerer at medføre skader på andre bygningsdele.

K2: Alvorlige skader
Beskriver skader, som vil medføre svigt af bygningsdelens funktion inden for overskuelig tid, men ikke vil medføre skader på andre bygningsdele.

K1: Mindre alvorlige skader
Beskriver skader, der ikke har indflydelse på bygningsdelen eller bygningens funktion.

K0: Kosmetiske skader
Beskriver skader eller forhold, der kan påvirke købers indtryk af boligen.

IB: Ingen bemærkninger
Beskriver, at bygningsdelen ikke giver anledning til bemærkninger.

Forhold som ikke er indeholdt i tilstandsrapporten:

• El- og VVS installationernes funktion (se bl.a. eltjek og eleftersyn)
• Sædvanligt slid og normal vedligeholdelsesstand
• Småting, der ikke påvirker bygningens brug eller værdi særlig meget
• Bygningens placering på grunden
• Bygningens planløsning
• Bygningens indretning
• Løsøre f.eks. hårde hvidevarer
• Udendørs svømmebassiner og pumpeanlæg
• Markiser og baldakiner
• Installationer udenfor bygningerne
• Bygningens æstetik og arkitektur
• Bygningens lovlighed (bortset fra åbenlyse overtrædelser af bygningslovgivningen)

Læs mere
Læs mindre

Viden og råd

Skimmelsvamp på indervæg

Fugtskader

Skimmelsvamp

Grundfugt

Problemer med fugt i boligen?

Læs her hvorfor fugtskader er farlige for både dig og dit hjem
Læs mere
Maler Stakit

bæredygtig

energikonsulent

genanvende

Sådan bliver hus og have bæredygtig

Få inspiration til hvordan du som hus- og haveejer kan praktisere en grøn livsstil
Læs mere
Hvad betyder karaktererne K1, K2 og K3 i en tilstandsrapport?

K1

K2

K3

tilstandsrapport

Hvad betyder K1, K2 og K3?

I forbindelse med køb og salg af en bolig er der mange forhold, som både køber og sælger skal være o...
Læs mere