Hvad er en afleveringsforretning?
Når en håndværker har udført et stykke arbejde og melder det færdigt, bør du mødes med ham til en såkaldt afleveringsforretning. Formålet med afleveringsforretningen er at afgøre, om det udførte arbejde har mangler og hvor store de i så fald er.
Under mødet skriver I en mangelliste og aftaler en rimelig tidsfrist for, hvornår de sidste fejl skal være udbedret. Hvis kontrakten tillader det, kan du tilbagebeholde et beløb svarende til, hvad det koster at få udbedret punkterne på mangellisten. Denne mulighed anbefaler vi på det kraftigste.
Er der tale om et nyt hus med væsentlige mangler, bliver tidsfristen for afleveringen overskredet. Vær opmærksom på, at du kan kræve dagbøder af entreprenøren, hvis det på forhånd indgår i din kontrakt med håndværkeren.
Hvis arbejdet kun har uvæsentlige mangler, kan du godt acceptere afleveringen af huset og tage det i brug. Du skal så blot holde øje med, at de uvæsentlige mangler efterfølgende bliver udbedret til den aftalte tid.
Når du skal afgøre, hvorvidt håndværkerarbejdet har fejl og mangler, skal du både vurdere det i forhold til, hvad der er aftalt, og hvad der er fagmæssigt korrekt. Sidstnævnte kan godt være en udfordring, da det færdige håndværk sagtens kan være fagligt korrekt udført, men ikke leve op til kundens forventninger. I disse tilfælde vil det blive en vurderingssag, hvornår det udførte stykke håndværk kan betegnes som mangelfrit.
Vil du sikre dig, at du får alt det, du er blevet lovet i kontrakten med enten entreprenøren eller typehusfirma, så er det en god ide at have en uvildig sparringspartner, som 100% varetager dine interesser.
Her kan vi være behjælpelige. Vi tilbyder rådgivning og sparring omkring dit byggeprojekt, og kan hjælpe med en besigtigelse af byggeriet for at kontrollere, at alt er som det skal være rent byggeteknisk.
Hvorfor er afleveringsforretningen vigtig?
Det tidspunkt, hvor et udført håndværkerarbejde eller byggeri formelt set afleveres af håndværkeren til dig som kunde, er helt afgørende for en række forhold.
Mens et byggeri er i gang, har håndværkeren ansvaret for alle dele af arbejdet – herunder de materialer, der er leveret til byggeriet. Tyveri af materialer på byggepladsen eller hærværk på arbejdet er håndværkerens risiko. Det samme er ansvaret for skader på arbejdet som følge af nedbør, storm eller lignende. Denne risiko overgår til dig på afleveringstidspunktet, hvor du tager huset i brug.
Det er uhensigtsmæssigt at klage over fejl og mangler efter afleveringstidspunktet, da det er svært for dig at bevise, at fejlen ikke er en, du selv har forårsaget efter din indflytning.
Derfor skal håndværkerarbejdet gennemgås og godkendes af dig, inden du overtager det.
Hvis du tager et byggeri helt eller delvist i brug, inden det formelt er blevet afleveret til dig (fx en halvfærdig køkkenombygning), overtager du den nævnte risiko, som om du formelt set har gennemført en afleveringsforretning. Derfor bør du være meget varsom med at bruge de arealer , som håndværkeren arbejder på, inden det formelt bliver afleveret til dig.
Hvis det i kontrakten med håndværkeren fremgår, at du kan inddrive dagbøder, hvis arbejdet bliver forsinket, er selve afleveringstidspunktet også vigtigt.
Har du behov for professionel rådgivning?
I mange tilfælde vil det være nyttigt at have en bygningssagkyndig som rådgiver - både til din egen forudgående mangelgennemgang og til selve afleveringsforretningen.
Afleveringstidspunktet er som nævnt særdeles afgørende, og der kan ofte opstå diskussioner med håndværkeren om, hvorvidt noget er en mangel, hvor stort et beløb manglen skal sættes til, samt om der er tale om væsentlige mangler.
De fleste private boligejere vil i denne situation være på "udebane", og du risikerer at blive ringere stillet, hvis du ikke kan give håndværkeren kompetent modspil.
De fleste håndværkere vil ikke tage det ilde op, at du har taget en rådgiver med, som kender retningslinjerne og ved, hvad der kan kræves af håndværket. Tværtimod vil det for nogle håndværkere være en hjælp, da den uvildige rådgiver netop også kan blåstemple de dele af arbejdet, der er udført håndværksmæssigt forsvarligt.
Det siger vores kunder om os
Sådan hjælper vi dig
Inden afleveringsforretningen gennemgår vi ejendommen sammen med dig. Formålet med denne gennemgang er at afklare, om der er skader eller mangler på byggeriet, som skal udbedres, inden byggeriet kan meldes færdigt.
Den bygningssagkyndige påtaler både udendørs og indendørs fejl og mangler, der skal rettes og noteres i afleveringsprotokollen på afleveringsdagen. Bygningens installationer, loftsrum, facader og tag bliver gennemgået, så alt på ejendommen er blevet tilset og vurderet, inden der skrives under på afleveringsprotokollen. Den bygningskyndige vil også spørge ind til trykprøvning, energimærkning osv., så disse forhold noteres i afleveringsprotokollen.
Dette giver dig et overblik over fejl og mangler, og du bliver klar til at holde et konstruktivt møde med den entreprenør, som har opført din ejendom. Det er nemlig dig som bygherre, der skal bevise, at der er væsentlige mangler ved byggeriet.
Vi foretager gennemgangen i god tid inden den endelige aflevering, så eventuelle skader og mangler kan nå at blive udbedret. Når disse er blevet udbedret, hjælper vi også med af gennemgå ejendommen ved den endelige afleveringsforretning.
Vil du vide mere om vores afleveringsforretning, og hvordan vi kan hjælpe dig, så kontakt os.