Afleveringsforretning

  • Tør du stå alene med ansvar og beslutninger, når dit byggeri skal afleveres?
  • Har du de nødvendige faglige kompetencer til at vurdere fejl og mangler ved byggeriet?

Hvis svaret er nej, kan vi hjælpe dig ved at være din uvildige rådgiver i forbindelse med afleveringen af byggeriet

Hvad indeholder en afleveringsforretning?

  • Grundig byggeteknisk gennemgang af hele ejendommen ude som inde
  • Undersøgelse af loftrum, teknikrum, boligen, tag, facader mv.
  • Vurdering af fejl og mangler, ridser, hakker samt manglende finish
  • Produktion af udførlig mangelliste, hvis den ikke udfærdiges af entreprenøren
  • Gennemgang af de forhold, som skal være på plads inden overtagelse
  • Rådgivning omkring afhjælpning og hvordan du skal forholde dig

Hvad er en afleveringsforretning?

Når en håndværker har udført et stykke arbejde og melder det færdigt, bør du mødes med ham til en såkaldt afleveringsforretning. Formålet med afleveringsforretningen er at afgøre, om det udførte arbejde har mangler og hvor store de i så fald er.

Under mødet skriver I en mangelliste og aftaler en rimelig tidsfrist for, hvornår de sidste fejl skal være udbedret. Hvis kontrakten tillader det, kan du tilbagebeholde et beløb svarende til, hvad det koster at få udbedret punkterne på mangellisten. Denne mulighed anbefaler vi på det kraftigste.

Er der tale om et nyt hus med væsentlige mangler, bliver tidsfristen for afleveringen overskredet. Vær opmærksom på, at du kan kræve dagbøder af entreprenøren, hvis det på forhånd indgår i din kontrakt med håndværkeren.

Hvis arbejdet kun har uvæsentlige mangler, kan du godt acceptere afleveringen af huset og tage det i brug. Du skal så blot holde øje med, at de uvæsentlige mangler efterfølgende bliver udbedret til den aftalte tid.

Når du skal afgøre, hvorvidt håndværkerarbejdet har fejl og mangler, skal du både vurdere det i forhold til, hvad der er aftalt, og hvad der er fagmæssigt korrekt. Sidstnævnte kan godt være en udfordring, da det færdige håndværk sagtens kan være fagligt korrekt udført, men ikke leve op til kundens forventninger. I disse tilfælde vil det blive en vurderingssag, hvornår det udførte stykke håndværk kan betegnes som mangelfrit.

Vil du sikre dig, at du får alt det, du er blevet lovet i kontrakten med enten entreprenøren eller typehusfirma, så er det en god ide at have en uvildig sparringspartner, som 100% varetager dine interesser.

Her kan vi være behjælpelige. Vi tilbyder rådgivning og sparring omkring dit byggeprojekt, og kan hjælpe med en besigtigelse af byggeriet for at kontrollere, at alt er som det skal være rent byggeteknisk.

Kontakt os for en uforpligtende snak

Udfyld formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt.
I hverdage mellem kl. 9-15 eller inden for 24 timer.


Høj kundetilfredshed
TrustScore på 4,6. Kunderne vurderer vi leverer en fremragende ydelse.
Høj kvalitet
Vi lever op til byggeriets kvalitetskontrol og yder professionel og uvildig rådgivning.
Hurtig levering
Vi kontakter dig inden for 24 timer og kommer ud til dig inden for 5 hverdage.

Få et uforpligtende tilbud indenfor 24 timer

Hvorfor er afleveringsforretningen vigtig?

Det tidspunkt, hvor et udført håndværkerarbejde eller byggeri formelt set afleveres af håndværkeren til dig som kunde, er helt afgørende for en række forhold.

Mens et byggeri er i gang, har håndværkeren ansvaret for alle dele af arbejdet – herunder de materialer, der er leveret til byggeriet. Tyveri af materialer på byggepladsen eller hærværk på arbejdet er håndværkerens risiko. Det samme er ansvaret for skader på arbejdet som følge af nedbør, storm eller lignende. Denne risiko overgår til dig på afleveringstidspunktet, hvor du tager huset i brug.

Det er uhensigtsmæssigt at klage over fejl og mangler efter afleveringstidspunktet, da det er svært for dig at bevise, at fejlen ikke er en, du selv har forårsaget efter din indflytning. 

Derfor skal håndværkerarbejdet gennemgås og godkendes af dig, inden du overtager det.

Hvis du tager et byggeri helt eller delvist i brug, inden det formelt er blevet afleveret til dig (fx en halvfærdig køkkenombygning), overtager du den nævnte risiko, som om du formelt set har gennemført en afleveringsforretning. Derfor bør du være meget varsom med at bruge de arealer , som håndværkeren arbejder på, inden det formelt bliver afleveret til dig.

Hvis det i kontrakten med håndværkeren fremgår, at du kan inddrive dagbøder, hvis arbejdet bliver forsinket, er selve afleveringstidspunktet også vigtigt.

Hurtig og professionel proces

Bestil online eller kontakt os

Udfyld vores kontaktformular, bestil online eller kontakt din lokale afdeling.

Vi rykker ud til dig

Vi kommer herefter på besøg hos dig, når det passer bedst.

Modtagelse af rapporten

Du modtager rapporten inden for 48 timer efter vi har været ude ved dig.

 

Har du behov for professionel rådgivning?

I mange tilfælde vil det være nyttigt at have en bygningssagkyndig som rådgiver - både til din egen forudgående mangelgennemgang og til selve afleveringsforretningen.

Afleveringstidspunktet er som nævnt særdeles afgørende, og der kan ofte opstå diskussioner med håndværkeren om, hvorvidt noget er en mangel, hvor stort et beløb manglen skal sættes til, samt om der er tale om væsentlige mangler.

De fleste private boligejere vil i denne situation være på "udebane", og du risikerer at blive ringere stillet, hvis du ikke kan give håndværkeren kompetent modspil.

De fleste håndværkere vil ikke tage det ilde op, at du har taget en rådgiver med, som kender retningslinjerne og ved, hvad der kan kræves af håndværket. Tværtimod vil det for nogle håndværkere være en hjælp, da den uvildige rådgiver netop også kan blåstemple de dele af arbejdet, der er udført håndværksmæssigt forsvarligt.

Det siger vores kunder om os

"Fantastisk kompetente og behagelige eksperter til såvel tilstandsrapport, energimærke samt elinstallationsrapport. Bedre repræsentanter til disse opgaver kunne jeg ikke ønske mig. Super tilfredshed herfra med tusinde tak."

Erling Bo - 30-03-2022

"De 2 konsulenter der foretog analyse og skrev rapport var utroligt behagelige mennesker. Begge var punktlige, hjælpsomme, venlige, forklarende - både under undersøgelsen og ved gennemgang af rapporter, - og med god humoristisk sans var besøget både lærerigt og nemt."

Alan K Hueg - 30-03-2022

"Vi har fået lavet tre rapporter hos jer, af tre fagligt dygtige konsulenter, som samtidigt var yderst behagelige at være sammen med. I må have en god ansættelsespolitik, siden det er lykkes jer at ansætte så gode medarbejdere."

John Ib - 30-03-2022

"Professionelt, alle aftaler blev overholdt, sympatiske og hjælpsomme medarbejdere hele vejen."

Helle Søgaard - 31-03-2022

"Seriøs gennemgang af ejendommen med gode svar på de fejl, der blev konstateret. Behagelige mennesker at have besøg af."

Steen Dahlgaard - 31-03-2022

"Grundig gennemgang af huset. Ordentlig, venlig og seriøs tilgang. Fin og reel tilbagemelding efter tilstandsrapporten var gennemført."

Ingrid Tast - 31-03-2022

"Super service fra start til slut med tilstandsrapporten, både fra jer på kontoret og til dem der var ude i huset at lave rapporten. Så super god oplevelse."

Lars Larsen - 30-03-2022

"Meget behagelige og kompetente konsulenter, der viste stor respekt for vores ejendom på en tillidsvækkende måde."

Hanne - 30-03-2022

"Konsulenten optrådte professionelt og kundevenligt. Han var god til at forklare sig og det gav en tryghed."

Eva Søndberg - 30-03-2022

"Sød og rar medarbejder som har været hos os 2 gange, punktlig og påpasselig. Alt i alt en rigtig god oplevelse, får de bedste anbefalinger herfra."

Trine Støttrup Holmberg - 30-03-2022

"Rigtig venlig og behagelig service lige fra første kontakt med jeres kontor og helt frem til begge konsulenter havde været på ejendommen. Mine bedste anbefalinger sendes jeres vej."

Astrid Barslund - 30-03-2022

"Jeg er bare så positiv overrasket over hele forløbet! Vi havde brug for alle rapporter lynhurtig og vi fik dem på 4 dage! Konsulenterne var så imødekommende, professionelle og rare at byde indenfor i ens hjem! Bare en helt igennem fantastisk oplevelse."

Jeanette Kjær - 23-01-2021

"I har leveret en hurtig og yderst professionel service, hvor jeg fik rigtig gode forklaringer på mine spørgsmål - og hvor jeg for det meste faktisk ikke behøvede at spørge. Jeres konsulenter kom selv med den relevante information og forklaring. Verdensklasse - og derfor er I allerede anbefalet til en god ven."

Ole, Ølstykke - 11-02-2021

"Jeg fik bare en god fornemmelse af professionalisme, og at de bygningssagkyndige var til at snakke med, og de var gode til at forklare, hvorfor det ene og hvorfor det andet - og om udbedringer overhovedet ville kunne indtjene sig."

Lars Rud - 09-02-2021

"Kort tid fra bestilling til besigtigelse af huset. Hurtig aflevering af rapport efter besigtigelse. Kommer til tiden. God info inden besøg på mail samt ved ankomst."

Morten Smith - 16-01-2021

"To super behagelige konsulenter. Vores varmeste tak og anbefalinger af Lars og Thomas fra Botjek. Virkelig en god oplevelse og håber at den gode tilbagemelding kommer til dem. MEGET behagelige fyre!!"

Anette og Peter - 28-02-2021

"Kort og godt blev aftaler indgået hurtig - aftaler blev overholdt - kommunikationen var klar og tydelig."

Per Bonnichsen - 18-01-2021

"God, hurtig, professionel og effektiv håndtering, og meget hurtig til at lave rapporterne - de kom samme dag."

Anette & Jan Seerup - 11-02-2021

"Utroligt venlige personer, der kom ud til os. Og de havde virkelig styr på tingene og var meget grundige."

Susanne Isaksen - 12-02-2021

"De to der var her, var rigtigt flinke og hjælpsomme. Deres rapporter gav et realistisk billede af vores hus. De gav os også nogle gode råd."

Maria Søgaard - 01-03-2021

"Professionelle, kompetente, empatiske og effektive personer, der udførte tilstands- og elrapporter."

Hanne og Erik Ravn - 09-02-2021

"Jeres konsulent arbejdede professionelt. Han forklarede hvad han lavede og svarede fyldestgørende på vore spørgsmål."

Jørgen Kristensen - 21-01-2021

"Botjek var fra start til slut informative, ordholden og professionelle i alt, hvad Botjek foretog sig."

Elin Fogh Melvang - 28-01-2021

"Alle aftaler overholdt. Kom til tiden. God gennemgang efter besøg med mundtlige kommentarer på gule og røde markeringer."

Ole Taankvist - 09-02-2021

"Det at få undersøgt og "bedømt" ens ejendom kan godt være lidt betænkeligt, men vi oplevede ikke noget negativt. Det hele foregik fornuftigt roligt og blev gjort grundigt, så vi er godt tilfredse."

Hans Peter Phillip - 25-02-2021

"Seriøse, venlige og informative konsulenter. Vi følte os meget trygge i processen. Kan kun sige positive ting om "vores" to konsulenter."

Jørn Fritz - 29-01-2021

"Byggeteknikeren var meget positiv og venlig samt gav sig tid til at forklare emner på boligen på en let forståelig måde."

Steen Pøhlsgaard - 20-01-2021

"Super hurtig behandling og meget venlig og ordentlig hjælp i forhold til diverse dokumenter."

Tine Agerskov - 01-03-2021

"Alt i alt en god oplevelse med tilstandsrapport og el-rapport. Professionelle og flinke folk og en god dialog om, hvad der skulle laves."

Ole Pedersen - 22-01-2021

"Syntes bare at I er så hjælpsomme, selvom det sikkert er "dumme" spørgsmål, der stilles. Desuden føler jeg at I har styr på det, og IKKE springer over hvor gærdet er lavest. Man føler sig godt behandlet og tryg i jeres hænder."

John Benny - 26-01-2021

"Det var en god oplevelse - også fordi vi ikke har prøvet det før. Han gik stille og roligt rundt og var god til at besvare vores spørgsmål til de forskellige ting."

Frank Vinther - 18-02-2021

"Jeg var her selv og er selv faglært. Synes de 2 personer var meget kompetente og vi fik en god snak om tingene."

Peter Madsen Greve - 19-01-2021

"Meget kompetent medarbejder, som gav sig tid til at forklare og som var venlig og respektfuld under sit besøg. Det fremstår som et seriøst foretagende, hvor man kan have tillid til det arbejde, der udføres. Det gælder også omvendt når man så skal købe nyt hus. At man ved tingene er grundigt gennemgået."

Marlene Gudmann - 02-02-2021

"Meget professionelt personale, der var super grundige i gennemgangen af huset. Og så var de søde og venlige. Prisen var god. Vil give dem mine varmeste anbefalinger."

Stine og Jacob - 06-02-2021

"Den byggesagkyndige var meget behagelig og professionel under sit besøg. Han forklarede fint manglerne."

Rasmus Andersen - 25-02-2021

"Der var ikke den store forstyrrelse i vores hverdag. Hvis vi spurgte om noget, fik vi svar. Efter udarbejdelsen af rapporten blev vi orienteret om, hvorfor vi fik nogle "k"-er. Det var rigtigt dejligt."

Sanne Boiskau - 01-02-2020

"En saglig og faglig god oplevelse."

Anders Kyllingsbæk - 07-02-2020

"Professionelt forløb med de berørte parter."

Henrik Walter - 06-02-2020

"Alt gik super fint, alle aftaler blev holdt. God service ved gennemgang efter udarbejdelse af tilstandsrapport."

Lone Høhrmann - 22-03-2020

"Grundig gennemgang af sympatiske konsulenter."

Bent Hansen - 23-02-2020

"Venlig konsulent og omhyggelig gennemgang af boligen."

Ingelise Holmsgaard - 14-02-2020

"Vores oplevelse er, at det blev udført meget professionelt, og med en virkelig god forklaring på skaderne. Ligeledes følte vi os trygge i, hvilke skader som vi skal udbedre, og hvilke vi ikke behøver inden salget."

Marice Charlotte - 03-06-2020

"Kompetente og venlige medarbejdere med tid til at forklare tingene, vi spurgte ind til."

Aase Louise - 05-02-2020

"Flinke folk med stor faglig viden."

Frank Blicher - 22-02-2020

"Dem der var hos os, var meget dygtige og grundige. De var også gode til at forklare."

Mette Lundegaard - 06-02-2020

"Jeg blev kontaktet hurtigt. Det var muligt at I selv hentede nøgle ved mægler, så jeg ikke behøvede være på adressen. 4 timer efter sidste planlagte tid modtog jeg alle 3 rapporter, det kalder jeg hurtig og effektiv service.

Pia Jeppesen - 06-06-2020

"Utroligt flinke og effektive konsulenter med godt humør, og havde man spørgsmål fik man et godt og forståeligt svar man kunne bruge til noget."

Anton Peter - 24-05-2020

"Fin forklaring inden udarbejdelsen og fyldestgørende information efterfølgende. Behagelig personlighed."

Maja Nørdrup - 05-06-2020

"En meget personlig og behagelig kontakt med fornuftige forklaringer til bedømmelserne, samt med anvisning til løsninger på problemerne."

Erik Toft Jensen - 13-06-2020

"De to mænd fra Botjek var yderst behagelige og var meget forklarende."

Sidsel Grønn - 29-01-2020

"Begge konsulenter virkede meget erfarne indenfor fagområderne. God mundtlig og skriftlig formidling. Rapporter stemmer overens med, hvad jeg blev orienteret om efter endt gennemgang. God rådgivning i relation til observerede mangler og denne rådgivning lægger et godt grundlag for prioritering af min udbedring af fejl og mangler."

Kristian, Hillerød - 10-02-2020

"God og faglig orientering i undersøgelsens forløb - behagelige konsulenter."

Inge Nørgaard - 29-01-2020

"Personlig og professionel. Kundeservice når det er bedst."

Maria Wivel - 18-02-2020

"Det er første gang vi prøver dette, og jeres konsulent satte sig ned med os og fortalte os, hvordan det foregik trin for trin og tog os med gennem hele processen, og gav sig god tid til at svare på de spørgsmål vi måtte have. En rigtig god oplevelse."

Christina Milbrat - 13-02-2020

"Ukompliceret proces, hurtig rapportering, fin udnyttelse af digitale muligheder."

Svend Mertz - 05-06-2020

"Både konsulenten på el- og tilstandsrapporten var grundige og ordentlige. De kunne på redelig vis argumentere for de ting, de påpegede."

Søren Bo Husum - 25-02-2020

"God respons fra starten. Hurtig fremsendelse af materiale, der skulle udfyldes. Flinke og rare personer, der kom og lavede de 3 rapporter. Tak for god behandling."

Lene Kristiansen - 19-02-2020

"Hjælpsom og punktlig konsulent, som udarbejdede rapporter meget hurtigt efter besøg. Derudover god hjælp fra administration ift. at aftale nyt møde (fik udarbejdet en kladde på tilstandsrapport oprindeligt)."

Henrik Sigmer - 07-06-2020

Sådan hjælper vi dig

Inden afleveringsforretningen gennemgår vi ejendommen sammen med dig. Formålet med denne gennemgang er at afklare, om der er skader eller mangler på byggeriet, som skal udbedres, inden byggeriet kan meldes færdigt.

Den bygningssagkyndige påtaler både udendørs og indendørs fejl og mangler, der skal rettes og noteres i afleveringsprotokollen på afleveringsdagen. Bygningens installationer, loftsrum, facader og tag bliver gennemgået, så alt på ejendommen er blevet tilset og vurderet, inden der skrives under på afleveringsprotokollen. Den bygningskyndige vil også spørge ind til trykprøvning, energimærkning osv., så disse forhold noteres i afleveringsprotokollen.

Dette giver dig et overblik over fejl og mangler, og du bliver klar til at holde et konstruktivt møde med den entreprenør, som har opført din ejendom. Det er nemlig dig som bygherre, der skal bevise, at der er væsentlige mangler ved byggeriet.

Vi foretager gennemgangen i god tid inden den endelige aflevering, så eventuelle skader og mangler kan nå at blive udbedret. Når disse er blevet udbedret, hjælper vi også med af gennemgå ejendommen ved den endelige afleveringsforretning.

Vil du vide mere om vores afleveringsforretning, og hvordan vi kan hjælpe dig, så kontakt os.

Viden og råd

Tilstandsrapport

Eleftersyn

Køberrådgivning

Bliv klar til køb af bolig

Sådan sikrer du dig bedst muligt i processen.
Læs mere